Svar: Opfølgning skemad: Grød med mme vs grøntsager - knap 6 mdr.
30. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Nuala
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det lyder som om, at du har en stor, dejlig og sund dreng - og ja, han er fysisk stor med en vægt på 9.5 kg og en længde på 72 cm. Men hans vægt og længde lyder til at passe rigtig fint sammen - og han var også en meget stor dreng, da han blev født. Det er super, at du ammer, og dagen lyder til at fungere rigtig godt for jer, så der er ikke noget der typer på, at han på nogen måde overspiser eller får unødvendige kalorier...
Når vi i DK anbefaler, at man tilsætter fedtstof og mme til børns grød og mos (altså til den hjemmelavede mad), så er det fordi man ønsker at gøre maden ekstra energitæt. Hvis man ikke tilsætter mme og fedtstof, så kan det være svært for barnet at få energibehovet dækket. Barnets mave kan simpelthen ikke rumme så store mængder mad, der er nødvendige, for at energibehovet dækkes - og ved at gøre maden ekstra energitæt, så kan man altså sikre barnets behov via mindre portioner, som barnet er i stand til at spise...
Det behøver dog ikke være mme man tilsætter, det kan også være udmalket modermælk. Fordelen ved at tilsætte mme er dog, at barnet så også får lidt ekstra jern. Tidligere anbefalede man at give dagligt jerntilskud til børn der blev ammet, det anbefales ikke mere. Nu anbefales det i stedet, at man sikrer barnets jernbehov via kosten, og her er mme en god kilde, sammen med f.eks. kød.. Ligesom det kan være godt at tilbyde barnet frugtmos, der kan fremme optagelsen af jern.
Det er altid svært helt at måle, hvorvidt energiindtaget er tilstrækkeligt til at dække barnets behov, ligesom det er svært helt at vurdere, hvor meget kød han f.eks. skal spise for at få sit jernbehov tilstrækkeligt dækket. Måling af barnets vægt- og længde samt en vurdering af, hvordan barnet generelt trives er den bedste vurdering af, hvorvidt barnet får tilstrækkeligt energi.. derfor kan det godt være, at lægen har ret, når hun siger, at din dreng fint kan trives med grød og mos uden mme men tilsat forskellige typer fedtstof, hvis du samtidig er opmærksom på, hvad du så skal give ham af forskellige fødevarer for at han får f.eks. jern nok...
Når man bor i udlandet, så er det altid lidt svært fordi retningslinjerne, kulturen osv. naturligt er forskelligt fra, hvad vi siger i Danmark. Derfor må du prøve at finde balancen mellem de danske retningslinjer, og det man siger, hvor du bor...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske