Svar: Opfølgning skemad: Grød med mme vs grøntsager - knap 6 mdr.

30. maj 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Nuala

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder som om, at du har en stor, dejlig og sund dreng - og ja, han er fysisk stor med en vægt på 9.5 kg og en længde på 72 cm. Men hans vægt og længde lyder til at passe rigtig fint sammen - og han var også en meget stor dreng, da han blev født. Det er super, at du ammer, og dagen lyder til at fungere rigtig godt for jer, så der er ikke noget der typer på, at han på nogen måde overspiser eller får unødvendige kalorier...

Når vi i DK anbefaler, at man tilsætter fedtstof og mme til børns grød og mos (altså til den hjemmelavede mad), så er det fordi man ønsker at gøre maden ekstra energitæt. Hvis man ikke tilsætter mme og fedtstof, så kan det være svært for barnet at få energibehovet dækket. Barnets mave kan simpelthen ikke rumme så store mængder mad, der er nødvendige, for at energibehovet dækkes - og ved at gøre maden ekstra energitæt, så kan man altså sikre barnets behov via mindre portioner, som barnet er i stand til at spise...

Det behøver dog ikke være mme man tilsætter, det kan også være udmalket modermælk. Fordelen ved at tilsætte mme er dog, at barnet så også får lidt ekstra jern. Tidligere anbefalede man at give dagligt jerntilskud til ...

Annonce

... børn der blev ammet, det anbefales ikke mere. Nu anbefales det i stedet, at man sikrer barnets jernbehov via kosten, og her er mme en god kilde, sammen med f.eks. kød.. Ligesom det kan være godt at tilbyde barnet frugtmos, der kan fremme optagelsen af jern.

Det er altid svært helt at måle, hvorvidt energiindtaget er tilstrækkeligt til at dække barnets behov, ligesom det er svært helt at vurdere, hvor meget kød han f.eks. skal spise for at få sit jernbehov tilstrækkeligt dækket. Måling af barnets vægt- og længde samt en vurdering af, hvordan barnet generelt trives er den bedste vurdering af, hvorvidt barnet får tilstrækkeligt energi.. derfor kan det godt være, at lægen har ret, når hun siger, at din dreng fint kan trives med grød og mos uden mme men tilsat forskellige typer fedtstof, hvis du samtidig er opmærksom på, hvad du så skal give ham af forskellige fødevarer for at han får f.eks. jern nok...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når man bor i udlandet, så er det altid lidt svært fordi retningslinjerne, kulturen osv. naturligt er forskelligt fra, hvad vi siger i Danmark. Derfor må du prøve at finde balancen mellem de danske retningslinjer, og det man siger, hvor du bor...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!